Recepty z Klubu zdravia

Špenátové lasagne

Špenátové lasgne
Špenátové lasgne

Potrebujeme: Suroviny na 4 porcie: 12 plátkov lazaní, 90 g sojová drť, 300 g špenátu, 50 g masla, 50 g hladkej múky, 2 PL oleja, 300 ml mlieka, 3 strúčiky cesnaku, 300 g syra, soľ, mleté čierne korenie, muškátový oriešok.

Postup: Špenát krátko podusíme na cibuli, necháme odpariť prebytočnú vodu, ochutíme soľou, korením a cesnakom. Pripravíme bešamel: rozpustíme maslo, prisypeme múku a krátko opražíme, zalejeme mliekom, nasypeme do nej asi tretinu strúhaného syra, necháme rozpustiť, osolíme a okoreníme. Navrstvíme do vymasteného pekáča striedavo tenkú vrstvu bešamelu, krátko predvarené lasagne, špenát, uvarenú sójovú drť, posypeme nastrúhaným syrom, znovu navrstvíme lasagne, špenát, bešamel, sojovú drť, nastrúhaný syr, lasagne…. Postup opakujte do vyčerpania všetkých surovín tak, aby poslednú vrstvu uzatvorili plátky cestovín, biela omáčka a syr. Pečieme v rúre predhriatej na 190 stupňov približne 40 minút.

 

 

Expresné tofu so zeleninou

Expresné tofu so zeleninou
Expresné tofu so zeleninou

Potrebujeme: 1 balenie lahôdkového tofu, 1 balenie rôznej mrazenej zeleniny-kúsky mrkvy, brokolice, kukuričky, petržlen, stonkový zeler, cibuľa a iné, 1 PL oleja, 1 ČL kurkumy, 2 strúčiky prelisovaného cesnaku.

Postup: Do hlbšej panvice dáme olej, zeleninu, kurkumu a na silnom ohni sprudka opečieme asi 5 min, pridáme tofu pokrájané na kocky a za stáleho miešania opekáme ďalších 5 min. Vyberieme na tanier  a v panvici za stáleho miešania prudko opražíme cesnak asi 15 sek, primiešame olivový olej  a odstavíme. Na záver zeleninovú zmes polejeme týmto cesnakovým olejom. Podávame s naturálnou ryžou, kuskusom, bulgurom, hriankami, cestovinou či varenými zemiakmi. Výborná je aj cuketa s baby šalátom, karotkou a cesnakom.

 

Marocká cícerová polievka

Marocká cícerová polievka
Marocká cícerová polievka

Potrebujeme: 2PL olivového oleja, 1 červená cibuľa, 2 stopky zeleru, 6 strúčikov cesnaku, 1 čl mletej škorice, 1čl kurkumy, štipka kajenského korenia, 1čl sladkej červenej papriky, 1 konzerva drvených paradajok, 3 konzervy cícera, 1 L zeleninového vývaru, 200g baby špenátu, soľ, čierne korenie.

Postup: Ohrejeme olivový olej, pridáme nadrobno nasekanú cibuľu, cesnak a nakrájaný zeler, restujeme. Pridáme škoricu, kurkumu, kajenské korenie, papriku, miešame 1min. Pridáme paradajky, cicer, vývar a necháme bublať asi 40 min. Polievku čiastočne rozmixujeme a tým ju zahustíme. Pridáme špenát a varíme ďalších 5 min. Dochutíme soľou a korením. Podávame s pita chlebom, posypanú petržlenovou vňaťou.

 

Ukrajinský šalát z cvikly

Ukrajinský šalát

Potrebujeme: 2 ks stredne veľkých cvikiel, 2ks cibule, 1 šálku vlašských orechov, 1 šálku sušených sliviek, 1/2 údeného tovu, 4 strúčiky cesnaku, 1-2ČL solčanky, 1 ČL mletej razce, 2 PL lahôdkového droždia, 10 PL sójovej smotany, 1- 2 ČL citrónovej štavy, soľ, petržlenová vňať, listy hlávkového šalátu. 

Postup: 
cvikly na jemno nastrúhamepridáme nakrájané cibule, na hrubo nasekané vlažské orechy, slivky nakrájané na pásiky, najemno nastréhané tofu, rozpučený cesnak, korenie, droždie, sójovú smotanu, citrónovú šťavu. Všetko spolu dobre premiešame a podávame napr. na hlávkovom šaláte. Dobrú chuť 🙂 

Country zeler

Country zeler

Potrebujeme: 500g koreňového zeleru, 2PL citrónovej štavy, 2 PL cukru, 2PL sójovej omáčky shoyu, 1/2 – 3/4 ČL šalvie, 4PL lahôdkového droždia, 1ČL cesnakového prášku, 2PL oleja. 

Postup: 
zeler nakrájame na plátky a naparíme do mäkka. Po nakrájaní sa nesmie rozpadať. Plátky nakrájame na menšie kocky a zmiešame s ostatnými surovinami. Necháme chvíľku odstáť. Následne zeler vložíme na nahriatu suchú pancivu a za opatrného občasného miešania pražíme asi 3-4 minúty. Podávame s chlebom alebo s dusenou ryžou a zeleninovým šalátom. Po zmiešaní s ryžou vytvoríme chutné atypické rizoto.

Cviklový šalát s rukolou

recept cvikla
Zapečená cvikla

Potrebujeme: cviklu 4 stredne veľké kusy, 1ks syr gréckeho typu, šalát rukola, 1 šálku vlažských orechov, na zálievku: 1 PL balzamikový ocot, 2 PL olivový olej, 2 strúčiky cesnaku, korenie provensálske bylinky. 

Cviklový šalát s rukolou
Cviklový šalát s rukolou

 

Postup: 
cviklu umyjeme (nešúpeme) a nakrájame na mesiačiky, ktoré poukladáme na plech vystlaný papierom na pečenie. Potrieme pripravenou zálievkou. Dáme zapiecť na cca 15min. Následne posypeme nadrvenými vlažskými orechami a dáme ešte na 3 min. zapiecť. Syr nakrájame na kocky. Po vybratí z rúry ešte na teplú cviklu poukladáme pripravený syr. Po vychladnutí zmiešame s rukolou. Podávame s chlebom alebo ako prílohu k jedlu. Dobrú chuť. 

Prečo cvikla?

Cvikla obsahuje veľa draslíka, bielkovín, železa, horčíka, medi, zinku, fluóru, mangánu a vitamínov C, B1 a B2. Táto zelenina zabraňuje kôrnateniu tepien. Rýchlejšie vyplavuje z tela cholesterol a vďaka tomu znižuje jeho hladinu v krvi. Ďalej je vhodná na kŕčové žily. Zabraňuje ich tvorbe a zmierňuje bolestivé stavy nôh. Známym liekom je aj pri chudokrvnosti. Kvôli vysokému podielu železa totiž zlepšuje krvný obraz.

Pečený baklažán s cukinou

cuketa baklažán
Ilustračný obrázok

Potrebujeme:
4 baklažány prekrojené napoly, 4 cukiny, 2 červené cibule, 2 PL olivového oleja, soľ, čierne korenie, rukola, 1 Pl octu balzamiko, postrúhaný syr (parmezán).

Postup:
Do veľkej zapekacej misy, alebo pekáča rozložíme baklažány, cukiny a cibuľu v jednej vrstve, pričom všetku zeleninu dáme rozkrojenou stranou nahor. Pokvapkáme ju polovicou oleja, osolíme a okoreníme. Zeleninu pečieme 20-25 min na 1750 C  a občas obraciame, kým nie je mäkka. V mise zmiešame upečenú zeleninu s rukolou. Pokvapkáme zvyškom oleja, octom a posypeme syrom.

Čo je v cukete pre nás?

Vyzerá ako pribratá uhorka a konzumovať by sme ju mali aj so šupkou. Práve v šupke cukety sa nachádza veľa dôležitých a výnimočných látok. Cuketa je plná okrem stopových prvkov aj vitamínmi E, A, karoténom, horčíkom, magnéziom, vápnikom, fosforom, draslíkom, železom, meďou, zinkom a určitými vitamínmi skupiny B. Je to nízkokalorická zelenina, plná vody. Má len 20 kilokalórií v jej 100 gramoch, a preto je ideálna pri diétach, lebo podobne ako červený melón je z 91% tvorená vodou. Zlepšuje pohyblivosť čriev, čím blahodárne vplýva na tráviaci trakt, má pozitívny vplyv na udržanie štíhlej postavy, napomáha zvyšovať imunitu. 

Polievka  z tekvice hokkaido

hokkaido hokaido tekvica
Ilustračný obrázok

Potrebujeme:
1 cibuľa, 2 strúčiky cesnaku, 2 zemiaky, olej, tekvica hokkaido, soľ, solčanka

Príprava:
Tekvicu rozkrojíme, nelúpeme, len vyberieme  vnútrajšok (jadierka s dužinou), nastrúhame na hrubšom strúhadle. Na oleji podusíme cibuľu s pokrájaným cesnakom, pridáme nastrúhanú tekvicu a zalejeme vodou. Môžeme alebo nemusíme  pridať zemiak a varíme do zmäknutia. Rozmixujeme, dochutíme a podávame s osmaženým hráškom alebo  chlebom.

 

Čo je v hokkaide pre nás?

Hokaido je zdravá a hodnotná zelenina. Obsahuje veľa vitamínov a minerálov. Vitamínov A,B,C a E. Obsahuje veľa zinku, draslíka a horčíka.  Je významným zdrojom užitočnej vlákniny. Hokaido má potvrdené protialergické a preventívne účinky. Jeho konzumácia pomáha prevencii rakoviny hrubého čreva, zlepšuje trávenie a detoxikáciu. Zlepšuje funkciu obličiek, má pozitívny vplyv na prostatu. Zlepšuje kožné alergie a zlepšuje i funkciu zrakových orgánov. Hokaido sa oplatí vyskúšať. Kvôli svojmu zdraviu i kvôli jeho nenapodobiteľnej chuti.

Brokolicová paštéta – Pudins de brócolos (Portugalsko)

Brokolica
Ilustračný obrázok

Potrebujeme:
400 g čerstvej brokolice, 1 ½ KL soli, 4 vajcia, 150 g smotany, ¼ KL čierneho korenia, štipka muškátového orieška, maslo na vymastenie formičiek

Príprava:
Brokolicu uvaríme v pare s ¼ KL soli. Do mixéra vložíme v pare uvarenú brokolicu, smotanu, vajcia, ochutíme 1KL soli, muškátovým orieškom, čiernym korením  a zmixujeme. Zmes prelejeme do malých maslom vymazaných formičiek a varíme v pare 15-20 min. Brokolicovú paštétu vyklopíme na tanier z formičiek dnom hore a podávame ako prílohu ku rybe, mäsu alebo ako predkrm so šalátom.

Čo je dobré v brokolici pre nás?

Brokolica taktiež dokáže odstrániť nedostatok vitamínu D. Bohaté zásoby vitamínu K a vitamínu B pomáhajú udržiavať rovnováhu vitamínu D. Obsahuje nezvyčajne silnú kombináciu vitamínu A (vo forme betakaroténu), ďalej obsahuje dvojnásobné množstvo vitamínu C ako pomaranč, selén, minerál, ktorý má protirakovinové a protivírusové vlastnosti, 100 kalórií z brokolice obsahuje 11,2 gramov proteínov, je bohatým zdrojom vlákniny, betakaroténu a kyseliny listovej.

 

Archív receptov Klubu zdravia 

Klub zdravia logoRecepty KZ 18

RKlub zdravia logoecepty KZ 17

Klub zdravia logoRecepty KZ 16

Klub zdravia logoRecepty KZ 15

Klub zdravia logo

Recepty KZ 14

Klub zdravia logoRecepty KZ 13

Klub zdravia logoRecepty KZ 12 

Klub zdravia logoRecepty KZ 11

Klub zdravia logoRecepty KZ 10

Klub zdravia logoRecepty KZ 09

Klub zdravia logoRecepty KZ 08

Klub zdravia logoRecepty KZ 07

Klub zdravia logoRecepty KZ 06

Klub zdravia logoRecepty KZ 05

Klub zdravia logoRecepty KZ 04

Klub zdravia logoRecepty KZ 03

Klub zdravia logoRecepty KZ 02

Klub zdravia logoRecepty KZ 01